Mijn tips voor het slapen gaan!

Wat hou ik toch van slapen en een lange slaap is voor mij heel belangrijk. Ik moet zelf een aantal uren slaap hebben want anders ben ik helemaal gaar de volgende dag. Ik moet zelf ongeveer 7/8 uurtjes per dag slapen en dan voel ik me de volgende dag goed en kan ik dingen gaan ondernemen of naar mijn werk te gaan. Vandaag wilde ik jullie wat tips meegegeven voor wat je allemaal kan doen voordat je gaat slapen! En wat werkt bij mij!! Ik ben geïnspireerd door dit artikeltje van de Cosmopolitan

Wat ik meestal doe  voor het slapen gaan :

  1. Een half uur / of uur voor het slapen gaan alle elektronische apparaten aan de kant en ik ruil ze om voor een goed boek. Ik lees tegenwoordig best veel en vooral voor het slapen gaan werkt bij mij heel erg.  Ik word zelf ontspannen door te lezen.
  2. Zelf drink ik in de avond kop thee En helemaal geen koffie aangezien ik dan niet kan slapen in verband met cafeïne . Ook drink ik voordat ik het bed instap een kopje warme melk.
  3. Een warme douche nemen vlak voor je het bed instapt.
  4. Als er nog dingen in mijn hoofd zit waarvan ik nog aan het piekeren ben schrijf ik het op in een notitie blokje zodat ik niet in bed gaan piekeren erover.

Algemene tips voor het slapen gaan

  • Ga op vaste tijden naar bed & sta op vaste tijden op
  • Zorg dat je voldoende tijd neemt om te slapen ( bijvoorbeeld ik duik meestal mijn bed in rond 9 uur half tien  en word wakker rond half zes )
  • Slaap niet tussendoor ( Wanneer je problemen hebt met slapen is het niet verstandig om in de middag en dutje te gaan doen )

En wat is niet verstandig om vlak voor het slapen gaan te doen ?

  • Alcohol drinken
  • Koffie drinken
  • Tv kijken of met je mobiel bezig zijn

Als je precies voor het slapen gaat een kop koffie ( met cafeïne ) drinkt dan kan het zijn dat je een uur minder gaat slapen. Daarom hoor ik ook steeds vaker mensen zeggen dat je beter geen koffie ( of andere cafeïne dranken ) in de middag kan drinken i.v.m. met je slaap. Ook lees ik in veel artikels over tv kijken / internetten etc. Als je voor het slapen gaat nog even op je tablet , telefoon of tv gaat kijken dan kan het zijn dat dit je slaap gaat verstoren. Het kunstmatige licht en een verhoogde alertheid kunnen het inslapen vertragen. Vooral bij jongeren verstoren bovendien binnenkomende berichten het slapen. Met bijvoorbeeld een glaasje wijn of een biertje of een andere alcoholische versnapering kan je slaap verstoren. Je kan dus ( hoeft niet want per persoon is weer anders! ) gaan snurken , je slaapt onrustig en word vaak wakker.

 

En wat doe jij vlak voor het slapen gaan ?

Liefs ,
Joor

14 gedachtes over “Mijn tips voor het slapen gaan!

Geef een reactie

